Örökifjú százévesek étrendje

Minden ember egészséges szeretne lenni, az egészséges életmód ugyanakkor mégsem örvend akkora népszerűségnek…

Lelkesen esszük a sült húst krumplival, a finomlisztből sütött pékárut, a cukorban gazdag édességeket, isszuk a műitalokat, naphosszat ülünk valahol (iskolában, munkahelyen, közlekedési eszközön, tévé előtt), aztán siránkozunk, hogy utolértek bennünket is a civilizációs betegségek: a szív- és érrendszeri megbetegedések, a rák, a cukorbaj, az ízületi gyulladások és kopások, a csontritkulás, az elhízás, a látás- és hallásproblémák, szellemi képességeink hanyatlása, így mire az időskort elérjük, többet költünk orvosra és gyógyszerekre, mint más egyébre…

Az idősek is lehetnek fiatalosak!
Az idősek is lehetnek fiatalosak!

Ezzel szemben léteznek a világon olyan népek, amelyek feltűnően sok igen idős (90-100 év körüli) lakossal büszkélkedhetnek, s akiket ráadásul szinte teljesen elkerültek a fentebb felsorolt nyavalyák. Élemedett korukban is fürgén járják a környékük hegyeit, gazdálkodnak, terhet hordanak, reggelente úsznak a hideg patakokban, intenzív mozgásban gazdagon telnek napjaik, egészségi állapotuk pedig kitűnő. Naponta énekelnek, táncolnak, zenélnek, szívélyesek és barátságosak egymáshoz, és nagy becsben tartják az időseket is.

A világ néhány kevéssé globalizált pontján, Abháziában, Hunzában, az ecuadori Vilcabambában, a japán Okinawán élnek a legboldogabb és legegészségesebb idős emberek.

Mi lehet a titkuk?

A titoknak két összetevője van. Az egyik a rengeteg intenzív mozgás. Mivel mindennapi tevékenységeik is megkövetelik, így természetes módon élnek fokozott fizikai igénybevétel mellett. Ez kitűnő állapotban tartja a szívet, és jó általános erőnlétet is biztosít.

Olvass továbbÖrökifjú százévesek étrendje

Egészséges és ízletes: teljes kiőrlésű házi kenyér receptje

Az év elején nagy fába vágtam a fejszémet, amikor úgy döntöttem, hogy tovább reformálom az étkezésünket. Miután a környékünk összes elérhető kenyerét felkutattam, elkeseredtem. Egyetlen egyet sem találtam, ami ne tartalmazott volna tejfehérjét (ez nálunk a gyerekek diétája miatt kizáró ok), és/vagy különféle adalékokat és finomlisztet. (Itt írtam arról, miért tanácsos messziről elkerülni minden finomított élelmiszert, így a fehérlisztet is.) Szóval eltöprengtem: ha a kenyérről nem akarunk lemondani, akkor bizony nekem magamnak kell sütnöm itthon, minden áldott nap, és ki kell kísérleteznem a legjobb receptet is. Segítsééég!!!

Ez sem volt éppen könnyű kihívás, de a neheze akkor jött, amikor a családdal is el kellett fogadtatnom a tényt: mától nincs többé bolti kifli, zsemle, kakaós csiga és társai… A tízéves fiam sokáig duzzogott az új fajta kenyér miatt, de megérte következetesnek lenni, mert hamarosan megszokta és elfogadta az új ízt, sőt, ma már finomnak is találja! 🙂

A teljes kiőrlésű lisztek közül a tönkölyt találtam legalkalmasabbnak kelt tészták és kenyér sütésére. A teljes kiőrlésű lisztek drágábbak ugyan, de ha az egészségünkről van szó, a spórolás szó máris más értelmet nyer – én inkább orvosokon és gyógyszereken szeretek spórolni!

Lássuk tehát a kenyerünket!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Látni fogod, hogy egészen kevés munka van vele, és kb. másfél óra alatt készen van a finom, rostokban és tápanyagokban gazdag, és nem utolsósorban emésztésbarát pékáru! További előny, hogy a finomlisztből készült kenyérhez képest sokkal kevesebb is elég belőle a jóllakáshoz.

Olvass továbbEgészséges és ízletes: teljes kiőrlésű házi kenyér receptje

Ami a belekben lakozik

Az emésztőrendszered sokkal nagyobb hatással van az egész életedre, mint gondolnád… Hogy miért is?

Ha az étkezési szokásaid átlagosnak mondhatók, akkor egy nap folyamán nagyjából a következők kerülnek az étlapodra:

abstract-1238246_960_720Reggelire valami fincsi, ropogós péksütemény kerül a tányérodra, hozzá felvágott, sajt, egy kis zöldséggel színesítve, mert az olyan jól néz ki.

Tízóraira talán megint finompékárut fogsz választani, ezúttal egy gyorsan bekapható croissant-t vagy a magaddal vitt szendvicsedet.

Az ebédhez bárhol is fogyasztod, nyilván fehér (vagy “félbarnának” nevezett) kenyeret eszel, az ételeket minden esetben finomliszttel habarják-rántják be. A tipikus menü nagyon gyakran tartalmaz (hántolt) rizst, tésztaféléket, cukros édességeket. Zöldségfélék – valljuk be – a legtöbbször csak mutatóban úszkálnak a tányérodon, és nyilván finomított étolajban sül-fő minden fogás.

Ha szerencséd van, és ráérsz uzsonnázni is, akkor nagy eséllyel megint valami gyorsan elfogyasztható finomságra esik a választásod, és könnyen lehet, hogy ennek ugyancsak magas a szénhidráttartalma, például erősen hasonlít egy (vagy több) kekszre, netán csokoládéra.

A vacsora vagy a reggelire, vagy az ebédre hasonlít, tehát továbbra is bővelkedik finomított alapanyagokban, rendkívül szegény azonban rostokban és tápanyagokban.

Ez természetes? Nem az. Általános, de nem természetes, és főként egyáltalán nem egészséges!

Mi a baj a finomliszttel?

Olvass továbbAmi a belekben lakozik

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom