Esettanulmány: így szűnik meg a dohányfüggőség

Nemrégiben írtam már a dohányzás lelki vonatkozásairól ebben a cikkben – bármily furcsán hangozhat is, a nikotinfüggőség alapvetően a lélek függősége, nem(csak) a testé. A szenvedély hátterében különböző okok húzódhatnak meg: unaloműzés, kisebbrendűségi érzés, társaság utáni vágy vagy éppen kommunikációs probléma.

A mai bejegyzésben egy esetleírás keretében szeretném megmutatni, hogy egy olyan egyszerűen használható módszerrel, mint az Érzelmi Felszabadítás Technika, hogyan lehet feloldani a függőség hátterében megbújó okokat.

“Főhősünk”, a 31 éves Tamara napi egy-másfél doboz cigarettát szívott el, ennek kapcsán kezdtünk kopogtatni.

I. kezelés

Megkértem Tamarát, hogy vegyen elő egy cigarettát, és szagolgassa meg. Azt mondta, hogy 10-es skálán 8-as erősségű az az érzése, hogy rágyújtana. A következő beállító mondattal kezdtünk kopogtatni:
Annak ellenére, hogy nagyon kívánom ezt a cigit, mélységesen szeretem, és teljesen elfogadom önmagam.” 3-4 kör után ez lement 4-5-ös erősségűre. Megkértem, hogy ismét szagolja meg, majd vegye a szájába a cigarettát. Újabb kopogtatás következett: „Annak ellenére, hogy még mindig rágyújtanék, mélységesen szeretem, és teljesen elfogadom önmagam.” Pár kör után 2-es erősségűre csökkent az a vágy, hogy rágyújtson.
Annak ellenére, hogy még mindig kívánom egy kicsit ezt a cigarettát, mélységesen szeretem, és teljesen elfogadom önmagam.” Három kör után 1-2-esre ment le az intenzitása.
Annak ellenére, hogy egy kicsit még kívánom ezt a cigarettát, mélységesen szeretem, és teljesen elfogadom önmagam.” Öt kör után Tamara azt mondta, hogy már egyáltalán nem szeretne rágyújtani.

A következő másfél nap alatt összesen 3 és fél cigarettát fogyasztott el. A kezelést követő 3. napon többször rágyújtott ugyan, de 2-3 slukk után el is oltotta, nem ízlett neki. Egy hét elteltével már csak a megszokás (és a társaság) miatt járt el dohányozni napközben, kb. háromszor, de két beleszippantás után hagyta a cigarettát leégni.

II. kezelés

A leszokással kapcsolatos érzéseivel folytattuk. Elmondása szerint feszültség, bosszúság, aggodalom és félelem van benne ezzel kapcsolatban, ezek intenzitása 8-as.
„Annak ellenére, hogy feszültséget, aggodalmat, bosszúságot és félelmet érzek azzal kapcsolatban, hogy le akarok szokni a dohányzásról, mélységesen szeretem, és teljesen elfogadom önmagam
.” Néhány kör után az érzés 5-re csökkent.
Félek, hogy nem sikerül, és mit mondanak majd rólam” – mondta. A kudarctól való félelemre kopogtattunk ezután, és arra, hogy úgy érzi, meg kell felelnie másoknak. Megkérdeztem, mennyire érzi úgy, hogy rágyújtana: 3-as erősségű volt ez az érzése. 2-3 kör után 2-esre, újabb 3 kör után 0-1-es erősségűre ment le. Öt további kör után megszűnt a cigaretta utáni sóvárgása, és az jutott eszébe, hogy a cigarettaszüneteiben ezentúl akár teázhatna is, miért ne…
Az érzésekre visszatérve elmondta azt a félelmét, hogy mások esetleg rosszat mondanak róla. Erre kopogtattunk néhány kört, és arra jutott, hogy nem szeret egyedül lenni, úgy érzi, nincs rá szükség. A dohányzás szokásának hátterében tehát ezek az érzések állhattak, ezt próbálta elnyomni azzal, hogy kétóránként kijárt a kollégákkal a dohányzóhelyre. Néhány kört kopogtattunk ezekre az érzésekre, de a kezelési idő letelt, így a maradék érzéseket „el kellett csomagolnunk”.

Néhány hónappal később Tamara így emlékezett vissza a kezelésre:

“Napi egy, másfél doboz cigiről indultam tavaly ősszel, akkor rászántam magam egy rövid EFT-kezelésre. Most úgy fél doboznál tartok – ez a napomtól is függ, de ettől több már nem szokott lenni. Ha veszem a fáradtságot a kopogtatásra, akár napi néhány szállal is kibírom. A tapasztalatom az, hogy akkor járok több sikerrel, ha a társaság-függőségem, az idegesség és a kisebbségi érzés ellen kopogtatok. Valószínűleg nálam ezek a fő okok a dohányzásra, ezért nem konkrétan a cigi ellen kell kopogtatni.
Mellesleg a kopogtatás kiváló feszültségoldó, ami nálam szintén ok a dohányzásra. Minden egyes kopogtatás után megfeledkezem a cigiről és megnyugszom. Szerintem az ember látásmódja is megváltozik a kopogtatástól.”

Leszokni nem lehetetlen, és még csak nem is jár feltétlenül szenvedéssel. Ha tudatosan csináljuk, a szenvedélyeinktől való megszabadulás az önismeret gyarapodásával, önfejlődéssel jár, és az életünk minden területén szabadabbá tesz. Kipróbálnád? Adj esélyt magadnak, kérj időpontot!

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom