Az írás gyógyít!

Pszichológus vendégszerzőnk, Miskei Anikó Gyógyító Írás tanfolyama újszerű megoldást kínál a traumák feldolgozására…

Volt már olyan, hogy tollat ragadtál és papírra vetetted a gondolataid? Vagy épp azt, ami nagyon bántott vagy fájt? Esetleg te is azok közé tartozol, akik rendszeresen vezettek már napló?

Mi a jó a naplóírásban? Részben meg tudod örökíteni a szép pillanatokat, de sokkal többen vannak, akik arra használják, hogy kiírják magukból a fájdalmat.

És ezzel el is jutottunk oda, hogy az írás gyógyít. De vajon miért?

Akkor, amikor leírsz valamit, ami bánt, egy történetet alkotsz. Valamit, aminek van eleje és vége, és értelme kell hogy legyen.
Egy hasonlattal élve ez olyan, mintha a forró teát beleöntenéd egy bögrébe. Ha csak elkezded önteni a kancsóból, könnyen leforrázod magad. De a bögrében már ki tudod tenni a párkányra, hogy hűljön. Így nem nem fog fájdalmat okozni.

Akkor, amikor írásban történetbe foglalod azt, ami történik, először is elejétől a végéig átgondolsz mindent. Nem teheted meg, hogy csak kiragadj belőle egy mondatot. És azáltal, hogy történetet kreálsz belőle, észre fogod venni, hogy vannak hiányzó részletek. “Ki is mondta ezt? Hogy volt azután, hogy beszálltunk az autóba?”

Amikor kipótolod ezeket a hiányokat, értelmessé válik a történet. Sok esetben pedig már ez elegendő ahhoz, hogy más szemszögből ráláss arra, ami történt. Azzal, hogy leírod a történteket, kézzel foghatóbbá és kezelhetőbbé válik maga az élmény is. Így csökken a tehetetlenség-érzésed és elindul egy feldolgozási folyamat. Nem beszélve arról, hogy megértést kaphatsz egy-egy részletet illetően. És sokan vannak, akik könnyebben engednek el egy fájdalmat akkor, ha megértik, miért történt az, ami.

Ennyi elég is lenne, hogy fogom magam és leírom a velem történt rosszat?

Valamikor igen. De sokszor nem. Biztos te is ismersz olyanokat, akik benne ragadnak egy-egy sztorijukban, akár nagyon hosszú időre. Éppen ezért én a tanfolyamokon egy folyamatot alkalmazok. Ennek során ugyanazt a történetet nem egyszer, hanem 6 alkalommal írod le. Mindig más nézőpontból. Ezzel automatikusan más perspektívából látod a történteket. A folyamat végére az általános visszajelzés az, hogy a résztvevők megkönnyebbülnek és a történtek elvesztik a fájdalmas érzelmi töltetüket. Tehát egy történetté válik a múltból, anélkül hogy bekapcsolna a fájdalom. Ezzel egy olyan eszköztárat kapsz a kezedbe, amit bármikor elővehetsz, hisz csak papír és toll kell hozzá, na meg a kitartásod.

Honnan tudhatod, hogy valóban elengedted a fájdalmat?

Én azt tapasztaltam, ezt legjobban úgy mérheted le, ha hangosan felolvasod, amit írtál. Természetesen nem kell, hogy bárki tanúja legyen a felolvasásnak. De ekkor tudnak igazán mobilizálódni az érzelmek. Főképp akkor, ha jó pár éve történt meg veled a szituáció. Amikor különösebb érzelmi reakció és elérzékenyülés nélkül fel tudod olvasni, tudhatod, hogy sikerült feldolgoznod és elengedned azt.
Van néhány speciális eset, ami igényel még további teendőket, ilyen a gyász feldolgozása és a sorozatos, ismétlődő fájdalmak és traumák.

Azt gondolom, számodra sem kétséges immár, hogy az írás gyógyír a lelki sebekre.

Miskei Anikó
pszichológus

Jelentkeznél a Gyógyító Írás tanfolyamra? Itt megteheted: https://miskeianiko.blog.hu/2016/06/07/gyogyito_iras

Kövesd Anikót a Facebookon is: Miskei Anikó Life Design

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom