Így előzheted meg az Alzheimer-kórt!

A borúlátó előrejelzések szerint húsz éven belül 200 ezerre emelkedhet az Alzheimer-kórban szenvedők száma Magyarországon. A betegség az agyszövet roncsolódásával, sorvadásával jár, és a tanult képességek elvesztésével kezdődik, a betegek nehezen tájékozódnak térben és időben, számolási, olvasási és írási készségeik leromlanak, előrehaladott állapotban az alapvető feladatokat sem tudják ellátni maguk körül.

Szerencsére azonban nem igaz az a vélekedés, hogy a szellemi képességek leromlása szükségszerű velejárója az idősödésnek!

Azok, akik aktív életmódot folytatnak, jó eséllyel megelőzhetik a demencia kialakulását. A mozgás és a szellemi képességek szorosan összekapcsolódnak: egy 2001-ben közzétett tanulmány szerint a fizikailag aktív embereknek fele akkora esélyük van az Alzheimerre, mint az inaktívaknak! Már heti két óra lassú séta is kimutathatóan előnyös hatású a megelőzés tekintetében, de napi egy óra séta még erőteljesebb védőhatást eredményez. A számos “karbantartó” hatású fizikai és szellemei tevékenység közül a tánc emelkedik ki leginkább megelőző hatásával: a tánc ugyanis nemcsak a fizikai állóképességre, hanem az elmére is kedvező hatást gyakorol. Jótékony még a gyakori olvasás és a keresztrejtvényfejtés is a demencia kialakulásának megelőzésére.

Fontos az étrend kérdése is. Az antioxidánsokban (karotinoidokban) gazdag, növényi alapú, teljes élelmiszerekből álló étrend a legkedvezőbb. Antioxidánst tartalmaznak a friss zöldségek és gyümölcsök, a teljes kiőrlésű gabona, a hüvelyesek, a C- és E- vitamin, a magnézium és a cink. A kognitív leépülést a szabad gyökök sejtpusztító hatása idézi elő, a növényi étrendet követők körében ezért kisebb a demencia aránya.

Védő hatása van a tapasztalatok szerint a ginkgo biloba és a kurkuma fogyasztásának is. A folsav és a B12-vitamin is jelentős segítséget jelenthet a megelőzésben, ezek ugyanis csökkentik a homociszteinszintet (a homocisztein egy toxikus aminosav, fehérje-anyagcsere során keletkezik, húsban gazdag étrend esetén magasabb a szintje, de azoknál a vegetáriánusoknál is, akiknél B12-hiány áll fenn). Azok esetében, akiknek a hús a fő fehérjeforrásuk, a demencia kockázata háromszoros!

A polifenolok, amik megtalálhatóak pl. az acai bogyóban vagy a gránátalmában, képesek átjutni a vér-agy gáton, és így közvetlenül az agy területén fejthetik ki jótékony hatásukat: védik az agysejteket a károsodástól. A svédországi Karolinska Intézet Alzheimer-kutató Központjában végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a zsírokban, cukorban és koleszterinben gazdag táplálkozás az Alzheimer-kórhoz hasonló elváltozásokat idéz elő az agyban. Kimutatták ugyanakkor azt is, hogy polifenolokban gazdag gyümölcsök fogyasztása képes ezt a folyamatot meggátolni. A kutatási eredmények szerint néhány polifenol képes csökkenteni az Alzheimer-kórral kapcsolatos káros folyamatokat és az agysejtekre ható oxidatív stressz okozta demencia egyéb formáit is!

A testsúly sem elhanyagolandó tényező: bebizonyosodott, hogy azok, akik középkorúként túlsúlyosak, kétszer akkora eséllyel fognak időskorukban demenciában szenvedni.

Tehát: sok és rendszeres mozgás, friss növényi alapú étrend, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, a lehető legkevesebb húst fogyasszuk, kerüljük a zsírban, telített zsírsavakban és koleszterinben gazdag ételeket!

(Felhasznált irodalom: John Robbins: Százévesen egészségben (Partvonal, 2011), Tudomány a termékek mögött magazin 2001 őszi száma)

 

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

“Így előzheted meg az Alzheimer-kórt!” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Köszi!
    Borzongató részlet a bejegyzéshez Dr. Guseo András: A mikrobiom-bél-agy-tengely című könyvéből:
    “Alzheimer kór […] A higany és az alumínium a két legveszélyesebb méreg, amelyek a vaccinációk kísérőanyagaként jutnak be a legrövidebb úton az agyba, ahol a mitochondriumokban raktározódnak, és egymás hatását potencírozzák (Blayloc, 2016).” Talán erre hivatkozik:
    http://alzheimersdementiasummit.com.s3.amazonaws.com/transcripts/Russell_Blaylock.pdf

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom