Örökifjú százévesek étrendje

Minden ember egészséges szeretne lenni, az egészséges életmód ugyanakkor mégsem örvend akkora népszerűségnek…

Lelkesen esszük a sült húst krumplival, a finomlisztből sütött pékárut, a cukorban gazdag édességeket, isszuk a műitalokat, naphosszat ülünk valahol (iskolában, munkahelyen, közlekedési eszközön, tévé előtt), aztán siránkozunk, hogy utolértek bennünket is a civilizációs betegségek: a szív- és érrendszeri megbetegedések, a rák, a cukorbaj, az ízületi gyulladások és kopások, a csontritkulás, az elhízás, a látás- és hallásproblémák, szellemi képességeink hanyatlása, így mire az időskort elérjük, többet költünk orvosra és gyógyszerekre, mint más egyébre…

Az idősek is lehetnek fiatalosak!
Az idősek is lehetnek fiatalosak!

Ezzel szemben léteznek a világon olyan népek, amelyek feltűnően sok igen idős (90-100 év körüli) lakossal büszkélkedhetnek, s akiket ráadásul szinte teljesen elkerültek a fentebb felsorolt nyavalyák. Élemedett korukban is fürgén járják a környékük hegyeit, gazdálkodnak, terhet hordanak, reggelente úsznak a hideg patakokban, intenzív mozgásban gazdagon telnek napjaik, egészségi állapotuk pedig kitűnő. Naponta énekelnek, táncolnak, zenélnek, szívélyesek és barátságosak egymáshoz, és nagy becsben tartják az időseket is.

A világ néhány kevéssé globalizált pontján, Abháziában, Hunzában, az ecuadori Vilcabambában, a japán Okinawán élnek a legboldogabb és legegészségesebb idős emberek.

Mi lehet a titkuk?

A titoknak két összetevője van. Az egyik a rengeteg intenzív mozgás. Mivel mindennapi tevékenységeik is megkövetelik, így természetes módon élnek fokozott fizikai igénybevétel mellett. Ez kitűnő állapotban tartja a szívet, és jó általános erőnlétet is biztosít.

A mozgás mellett a másik nagyon lényeges szempont a civilizált világétól gyökeresen eltérő táplálkozás.

Étrendjük:

  • kalóriaszegény (kb 1200 kalória naponta), ugyanakkor tápanyagdús
  • teljes kiőrlésű gabonát, zöldségeket, friss gyümölcsöket, hüvelyeseket, mogyoró- és dióféléket, magvakat fogyasztanak
  • tej, hús, tojás, hal csak igen ritkán kerül az asztalukra
  • – zsiradékigényüket növényi forrásból szerzik be: magvak, csonthéjasok, avokádó
  • – szívesen fogyasztanak salátaféléket, csípős zöldségeket reggelire
  • – szénhidrátforrásuk a kukorica, a quinoa, a búza, az árpa, a krumpli, az édesburgonya
  • cukrot nem fogyasztanak, sóból is igen keveset
  • – nem használnak finomított vagy tartósított élelmiszereket
  • kerülik az állati zsírt, összességében zsírszegény, de szénhidrátban gazdag az étrendjük
  • – lehetőleg mindent frissen esznek, vagy kíméletesen párolva készítik el
  • – lassan esznek, alaposan megrágják a falatokat. Számukra az étkezés elsősorban társas esemény, megosztják egymással a fogásokat, és közben jó hangulatban beszélgetnek

Mit tanulhatunk a világ legegészségesebb népeitől?

Mindenekelőtt is szemléletet. A nyugati világ gyorskajái, finomított élelmiszerei lehet, hogy nagyon ízletesek és kényelmesek, hiszen bárhol megvásárolhatjuk őket, de a telített és transzzsírsavakban, tápanyagaiktól megfosztott, hántolt gabonafélékben bővelkedő, cukorban úszó ételeink mérgezik a testünket, és megágyaznak a komoly megbetegedéseknek. A növényi alapú étrend nem csupán a testünknek, hanem a lelkünknek is jobb, és ráadásul fenntarthatóbb is.

A civilizált világban jelen lévő napi stressz is aláássa az egészséget, főleg ha kerüljük a mozgást is, ami természetes módon csökkenthetné a feszültséget.

Apró lépésekben mi is képesek lehetünk pozitív irányban változtatni az étkezésünkön és életmódunkon, hiszen sosem késő.

  • -Szabaduljunk meg a tartósított, finomított élelmiszereinktől, váltsunk teljes kiőrlésű kenyérre!
  • -Együnk naponta ötször friss zöldséget, gyümölcsöt az idénynek megfelelően!
  • -Együnk ritkábban az állati eredetű élelmiszerekből!
  • -Mozogjunk rendszeresen, kezdjük napi 10 perc intenzív sétával, amit fokozatosan emeljünk 60 percre! Mindennap legalább egyszer izzadjunk meg!
  • -Tanuljunk meg stresszoldó technikákat, és naponta alkalmazzuk őket!
  • -Krónikus betegségben szenvedők konzultáljanak az orvosukkal, hogy miként tudnának egészségesebb életmódot folytatni!
  • -Tanítsuk meg gyermekeinket is arra, hogyan tarthatják meg az egészségüket!

Talán nem is olyan nehéz ezt megvalósítani – csak egy elhatározás szükséges hozzá 🙂

(Ajánlott olvasnivaló: John Robbins: Százévesen egészségben, 2011 Partvonal Kiadó)

 

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom