Ami a belekben lakozik

Az emésztőrendszered sokkal nagyobb hatással van az egész életedre, mint gondolnád… Hogy miért is?

Ha az étkezési szokásaid átlagosnak mondhatók, akkor egy nap folyamán nagyjából a következők kerülnek az étlapodra:

abstract-1238246_960_720Reggelire valami fincsi, ropogós péksütemény kerül a tányérodra, hozzá felvágott, sajt, egy kis zöldséggel színesítve, mert az olyan jól néz ki.

Tízóraira talán megint finompékárut fogsz választani, ezúttal egy gyorsan bekapható croissant-t vagy a magaddal vitt szendvicsedet.

Az ebédhez bárhol is fogyasztod, nyilván fehér (vagy “félbarnának” nevezett) kenyeret eszel, az ételeket minden esetben finomliszttel habarják-rántják be. A tipikus menü nagyon gyakran tartalmaz (hántolt) rizst, tésztaféléket, cukros édességeket. Zöldségfélék – valljuk be – a legtöbbször csak mutatóban úszkálnak a tányérodon, és nyilván finomított étolajban sül-fő minden fogás.

Ha szerencséd van, és ráérsz uzsonnázni is, akkor nagy eséllyel megint valami gyorsan elfogyasztható finomságra esik a választásod, és könnyen lehet, hogy ennek ugyancsak magas a szénhidráttartalma, például erősen hasonlít egy (vagy több) kekszre, netán csokoládéra.

A vacsora vagy a reggelire, vagy az ebédre hasonlít, tehát továbbra is bővelkedik finomított alapanyagokban, rendkívül szegény azonban rostokban és tápanyagokban.

Ez természetes? Nem az. Általános, de nem természetes, és főként egyáltalán nem egészséges!

Mi a baj a finomliszttel?

Ami az ízét illeti, arra nyilván nem panaszkodunk, hiszen kisgyerekkorunk óta ezt szoktuk meg. Ebből készül a kenyerünk, a palacsinta, a szülinapi torta, a rántott szeleten a panír és így tovább, a végtelenségig folytathatjuk a sort. Teljes kiőrlésű liszttel készült ételeket valahogy sohasem tettek elénk a szakácsaink. Eszünkbe sem jut, hogy mindezzel bármi baj lenne, amíg be nem üt valami kellemetlenség…

Például:

  • rendetlenkedik az emésztésünk
  • puffadunk
  • székrekedéssel kínlódunk
  • tisztátalan a bőrünk
  • alacsony az energiaszintünk
  • fejfájás, migrén kínoz
  • problémák vannak az immun-, hormon- vagy idegrendszerünkkel, vércukorszintünkkel, vérkeringésünkkel
  • százféle allergiában szenvedünk
  • súlyfeleslegünk van
  • stb. stb.

A szinte végtelen sokféle egészségi probléma hátterében az emésztés rendellenessége is állhat. A rostokat nélkülöző táplálkozás az egyik legáltalánosabb hiba, amit a civilizált ember elkövet. A finomliszt halott étel, nem egyéb. A korpától megfosztott gabonaszemekből őrölt finomliszt a vastagbélben úgy viselkedik, mint a cement vagy a gipsz. Megkeményedik, összeáll, és kiüríthetetlenül ott marad, lerakódik a bél kitüremkedéseiben, folyamatosan mérgezve innen az egész szervezetet. A legtöbb ember (és ha fogyasztasz bármilyen formában finomlisztet, akkor bizony te is) több kilónyi megkövült, mérgező salakanyagot cipel magával, évek, évtizedek óta!

De akkor mi a megoldás az emésztési problémákra?

bread-399286_960_720A megoldás nagyon egyszerű: a finomlisztet egyszerűen el kell felejteni. Használj főzéshez teljes kiőrlésű lisztet, az étel ízén alig változtat.

A pékárukkal sajnos bonyolultabb a helyzet, én szinte sehol sem találtam olyan kenyeret, amiben egyáltalán nincs finomliszt, így elhatároztam, hogy magam fogom itthon sütni a kenyerünket. A recepten sokáig kísérleteztem, míg sikerült jó állagú és igazán finom tésztájú kenyeret kisütnöm. A titkos receptet hamarosan elárulom! 🙂

A teljes kiőrlésű ételek azért is jobbak, mert laktatóbbak, kevesebb is elég belőlük a jóllakáshoz. Ráadásul a korpában, tehát a gabonaszemek külső részében rejlenek az értékes ásványi anyagok.

Fogyassz minél több olyan élelmiszert, aminek magas a rosttartalma: hüvelyeseket, mindenféle zöldséget és gyümölcsöt. Az étrended egészítsd ki útifűmaghéjjal, lenmaggal, és igyál nagyon sok vizet!

Az évek óta összegyűjtött, beszáradt salakanyagtól is megszabadíthatod a tested néhány béltisztító kúrával (megfelelően hatékony terméket szívesen ajánlok privátban).

Mi mindent eszel, ami finomított?

Bizony, a sokféle száraztészta is mind fehérlisztből készül. Vegyél ezentúl teljes kiőrlésűt, ugyanolyan finom (könnyen lehet, hogy a család észre sem fogja venni a változást). A hántolt rizst a legnehezebb talán kiiktatni, mivel a barna rizsnek jelentősen más íze van. Egy kis trükkel azonban rostdúsabbá varázsolhatod a párolt rizst is: főzés közben adj hozzá korpát, illetve dúsítsd barnarizs-szemekkel, a kész ételben nem fognak feltűnni. Még jobb, ha fincsi zöldségekkel is érdekesebbé teszed: kukoricával, borsóval, cukkinivel, brokkolival, bármivel, ami van otthon…

Ha száműzöd ételeidből a “fehér” és a “finomított” kifejezéseket, máris rengeteget tettél a szervezeted normális működéséért!

A sok apró lépésben végigvitt étrendbeli változtatások nyomán pedig megtapasztalhatod, hogy könnyebbé és rendszeresebbé válik az emésztésed, javul az egészségi állapotod és megnő az energiaszinted!

 

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom