Az egészséges étkezés ABC-je 2.

A cikk első részét (A-tól J-ig)  itt találod.

Kombinációk – Nem csak az számít, hogy mit eszünk, hanem az is, hogy mit mivel eszünk. Két fehérje- vagy keményítőtartalmú étel együtt fogyasztva erjedéses vagy rothadásos folyamathoz vezet. Ugyanígy helytelen a friss gyümölcsöket gabonákkal, müzlivel, tésztákkal, süteményekkel párosítani! A hagyományos hús + krumpli/rizs/tészta összetételt előnyösebb zöldségekkel, salátákkal felváltani.
salad-791891_960_720
Lassú evés – Minden falatot alaposan rágjunk meg, míg folyékony nem lesz, csak akkor nyeljük le. Így biztosíthatjuk, hogy kellően apró darabokra dolgozzuk fel, és elegendő emésztőenzimmel (nyállal) keverve jusson a gyomorba. A lassú evés a túlevés ellen is jó szolgálatot tesz: a szervezetnek ugyanis 20 percre van szüksége ahhoz, hogy megállapítsa, mennyire van tele a gyomor!

Mozgás – A friss levegőn, rendszeresen végzett testmozgás biztosítja az egészséges étvágyat, és megelőzi az elhízást.

Nassolgatás – Egyértelműen rossz szokás, hogy a kisgyerekeket is rendszeresen édességgel jutalmazzák a felnőttek, ami egyenes úton vezet helytelen étkezési szokások kialakulásához. A nassolgatás pótcselekvés, amellyel feszültséget vezetünk le, amellett fölösleges kalóriabevitellel járul az elhízáshoz.

Nyugalom – Evés közben ne szóljon a rádió, a tévé (főleg hírek ne!), legfeljebb valamilyen kellemes zenét hallgassunk! Ne vacsora közben akarjuk vitás ügyeinket tisztázni, ne ekkor vitassuk meg a közélet híreit, ne evés közben próbáljuk megnevelni gyermekünket! Az evés legyen egy nyugodt, ráérős program, adjuk meg a módját, hogy az emésztés minél zavartalanabbul mehessen végbe, hiszen ez az egész szervezetünk működésére és a közérzetünkre is alapvető hatással van.

Olajok – Vásároljunk hidegen sajtolt olajokat, olyat, ami vegyi átalakításon nem esett át. A boltokban kapható finomított olajokban számos vegyszer maradványa előfordulhat, amelyeket a minél nagyobb mértékű olajkinyerés érdekében adagoltak a magokhoz, termésekhez.

Paradicsom, paprika – Bármily furcsa, ezek a termények nem a zöldségek, hanem a gyümölcsök közé tartoznak, csakúgy, mint a cukkini, így a fogyasztásukkal kapcsolatban is a fenti elv az irányadó.

Rostok – Legalább napi 25 gramm rostot kellene fogyasztanunk, hogy az emésztés és kiválasztás problémamentes legyen. A legtöbb rostot a következő élelmiszerek tartalmazzák: bab, korpa, borsó, kukorica, bogyós gyümölcsök, füge, brokkoli, zab és az alma. A fehér liszt lehetőleg kerülendő, helyette teljes kiőrlésű lisztet, és ebből készített pékárut, tésztát válasszunk. Fontos, hogy az étrendünkben többféle rost is szerepeljen!

– A közhiedelemmel ellentétben a só nagyon fontos része mindennapi táplálékunknak, ám az már egyáltalán nem mindegy, milyen fajtával ízesítjük az ételeinket! A bolti sók gyakran tartalmaznak adalékokat: jódot, csomósodásgátlót, kálium-kloridot, amelyek feleslegesek és veszélyesek. Jobb, ha tiszta nátrium-kloridot vásárolunk a patikában, vagy parajdi, Himalája- vagy adalékmentes tengeri sót veszünk.

Szűrt víz – A szükséges napi mennyiség minimum 30-40 ml testsúly-kilogrammonként, nyáron, nagy melegben ennél többre van szükségünk. A tisztítatlan csapvíz és az ásványvíz helyett használjunk házilag szűrt (tisztított) vizet ivásra és főzésre! Az elfogyasztott víz mennyisége akkor helyes, ha a vizeletnek vízszíne van! Minden étkezés előtt fél órával meg kellene innunk egy pohár vizet, hogy a gyomorfal kellően hidratált legyen, és ellenálljon az emésztősavaknak.

Tej – Habár évezredek óta igen népszerű alapélelmiszer, számos érv szól a fogyasztása ellen. A tejfehérje, a kazein nehezen emészthető, gyulladást okozhat a belekben, s ha az emésztőrendszerben gyulladás van, akkor előbb-utóbb máshol is lesz a szervezetben! A megfigyelések szerint a tejtermékek székrekedés kialakulásához is hozzájárulhatnak. Emellett a tej a leggyakoribb allergén, bár nem mindig okoz egyértelmű tüneteket. Számosan tapasztalták krónikus egészségi problémáik csökkenését vagy megszűnését, miután elhagyták a tejfogyasztást. Magatartási zavarokkal küzdő gyerekeknél a tej megvonása kedvező változást hozhat.

Uzsonna – A napi öt étkezés egyike, könnyű ételeket válasszunk, például gyümölcsöt, salátát, teljes kiőrlésű pékárut.

Üdítők, kávé, tea, kóla, energiaitalok – A serkentőszerek csupán pótlékok: a helyes étkezés pótlékai. Semmi ilyesmire nincsen szüksége a testünknek. Ha energiátlannak érezzük magunkat, inkább igyunk meg azonnal 1-2 pohár vizet, az éjszakai pihenésnek pedig adjuk meg a maga hét-nyolc óráját!

Vacsora – A napi utolsó étkezést lehetőség szerint 18 óráig fogyasszuk el, hogy a pihenésünket az emésztési folyamatok már ne zavarják meg. Vacsorára könnyű ételt fogyasszunk, a legjobb az lenne, ha tiszta élő ételt, nyers zöldséget, salátát ennénk vacsorára, a gyümölcs azonban ilyenkor már kerülendő.

Zöldség – Élelmiszereink legnagyobb részét a zöldségeknek kellene kitenniük. A zöldségek változatosan elkészíthetők, reggelitől vacsoráig ideális alapanyagok, táplálnak és nem hizlalnak.

Zsírok – Állati zsírokra szükségünk van, mert az epekiválasztás csak állati zsírra indul be. Ehhez elegendő csupán 2-3 falatot magukhoz vennünk az étkezés kezdetén.

Ha szeretnéd egészségesebbé tenni az étkezési szokásaidat, kezdd apránként, lépésről lépésre, néhány hetet hagyva egy-egy újabb reform bevezetéséig! Így könnyebb dolgod lesz 🙂

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom