Az egészséges étkezés ABC-je 1.

Az egészséges étkezésről sokan és sokat írtak már. Te vajon tisztában vagy a legfontosabb alapelvekkel?

 

food-1075228__180Alma – “Naponta egy alma az orvost távol tartja” – legalábbis a mondás szerint. Az mindenesetre igaz, hogy az alma sok emésztéskönnyítő rostot tartalmaz, pektintartalmának köszönhetően pedig sok méreganyagot megköt és eltávolít a belekből.

Bio – Ha csak módunk van rá, ökológiai termesztésű élelmiszereket vásároljunk. Így nem csak a növényvédő szerek és egyéb mezőgazdasági mérgek maradványaitól kíméljük meg magunkat, de több tápanyaghoz is juttatjuk a szervezetünket.

Cukor – A fehérnél jobb a barna, de még jobb az aszalt gyümölcs, a méz, a juharszirup. Az édes ízre szüksége van testnek és léleknek egyaránt: ha nem visszük túlzásba, az segít harmóniában tartani a Lép-Gyomor energiakört.

Déligyümölcs – A citrom, a narancs sok természetes C-vitamint tartalmaz. Lehetőség szerint vegyszermentes gyümölcsöket válasszunk, amelyeknek a héja is fogyasztható!

Egészséges étkezés alapelve – Csak olyasmit egyél meg, amihez nem tettek hozzá semmit, amiből nem vettek el semmit, és ami megromlana, ha nem ennéd meg azonnal!

Édességek – Nem kell teljesen megvonnunk magunktól az élvezeteket, de a mértékletesség ezen a téren rendkívül fontos: az ideális az lenne, ha a megszokott, hagyományos süteményeket, kekszeket, nyalánkságokat mellőznénk, vagy legfeljebb heti (!) 1 szeletet engedélyeznénk magunknak. Mi a baj ezekkel? A magas cukortartalom miatt hirtelen dobják meg a vércukorszintet, ami ugyanilyen gyorsan is fog visszazuhanni, újabb nassolásra csábítva. Könnyen alakul ki függőség a finomságokra, és a cukorbetegség veszélye sem elhanyagolható szempont.

Friss vagy feldolgozott? – Alapelv, hogy minél kevesebb átalakításon menjen át az élelmiszerünk, így marad benne a lehető legtöbb életenergia. A friss jobb a mirelitnél, a mirelit a konzervnél. Az ipari húskészítmények, felvágottak helyett válasszunk frissen elkészített, változatosan fűszerezett (lehetőleg) házi húsételeket, amelyek nem tartalmaznak élelmiszeripari adalékanyagokat.

Gabona – Finomított liszt helyett válasszunk teljes kiőrlésűt! Ne csak kenyérben, hanem száraztésztában is ilyet válasszunk. Magasabb a rosttartalma, és több tápanyagot is tartalmaz. Kerüljük ugyanakkor a puffasztott gabonaféléket, mert beleragadhatnak a bélbolyhokba, ami tovább rontja az emésztés hatékonyságát. Teljes kiőrlésű tönkölyliszttel finomabb lesz a végeredmény, mint a többi fajtával, bármilyen süteményt, kenyérfélét készíthetünk vele.

Gyümölcsök – Nagyon fontos alapelv, hogy a gyümölcsöket mindig éhgyomorra, önmagukban szabad fogyasztani. Ha több gyümölcsöt keverünk össze, az erjedéses folyamatot indukál, a gyümölcssaláták, gyümölcsös sütemények, desszertek ezért nem előnyös fogások. Gyümölcsfogyasztás után fél órával lehet másfajta ételt enni.

Húsételek – Az ember fogazata és emésztőrendszere jellemzői alapján a mindenevők közé sorolható. Mérsékelt húsfogyasztás nem ártalmas az egészségre. A húskészítményekről ez már nem mondható el: a bolti készítmények túl sok zsírt, sót, tartósítószert, ízfokozót tartalmaznak, amelyek megterhelik, mérgezik a szervezetet. A mindennapos bőséges húsfogyasztás számos betegség kialakulásához hozzájárulhat, és a közérzetre is kedvezőtlenül hat, hiszen a hús nehezen emészthető (rothadással dolgozódik fel). Már csak ezért is fontos a rendszeres székletürítés, naponta 2-3-szor, hiszen a hús bomlástermékei mérgezőek a szervezetre.

Idő – Hagyjunk időt a nyugodt étkezésre, hagyjunk elegendő időt az egyes étkezések között! Ha tehetjük, mindig azonos időben üljünk asztalhoz: a szervezetet megviseli a rendszertelenség, a kilengések, túlkapások.

Jóllakottság – Addig együnk, amíg el nem múlik az éhségérzet, ne pedig addig a pontig, amikor már úgy érezzük, hogy nem tudnánk több falatot lenyelni.

(A cikk folytatásáért ide kattints.)

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom