Gondolatok a gyereknevelésről – Popper Pétertől

popperA napokban olvastam ki Popper Péter Lélekrágcsálók című könyvét, ami a népszerű pszichológus tíz előadásának szövegét tartalmazza – kapcsolatokról, szorongásról, játszmákról, hazugságról, őszinteségről és boldogságról.

A nevelés témájával kapcsolatos gondolatai közül szeretnék most idézni néhányat.

Az egyszülős családokat – megbélyegző minősítéssel – csonka családnak nevezik, holott olyan sok van ma már belőlük, hogy ezt önálló családformának is felfoghatnánk. A statisztikák szerint minden második házasság felbomlik, gyakorlatilag tehát a gyerekek fele egyszülős családban (vagy mozaikcsaládban) nő fel. A vizsgálatok nem támasztják alá azt a közfelfogást, hogy a csonka családokban a gyerekek ki lennének téve az elzüllés veszélyének. Popper szerint egyszerűen maradi az a nézet, hogy az a család, amit egy apa, egy anya és legalább egy gyerek alkot – időközben új családformák is kialakultak. A “veszélyeztetett” címke negatívan hat az érintett gyerekekre, traumatizálja őket. Popper Péter azt állítja tehát, hogy a család fogalma változtatásra szorul.

A gyerekeket pszichésen leginkább károsító tényezők közül a következőket emeli ki:

  • – a „finoman vagy durván cizellált családi pokol”, amikor a szülők csak a gyerek miatt maradnak együtt. Holott egy kulturált válást jobban elviselnek a gyerekek, mint azt, ha nap mint nap kénytelenek végignézni, -hallgatni a szülők civakodásait.
  • – a kettős értékképviselet a családon belül: ha a szülők által képviselt értékek eltérnek egymástól, az a kora gyermekkorban óriási feszültséget okoz (később már nem).
  • szociális izoláció: a családok állandó időzavarban vannak a terhelések, az állandó feszített élet miatt, ritkulnak a baráti, rokoni összejövetelek. A kapcsolatrendszer elszürkül, elszegényedik.
  • –  túlaggódás a szülők részéről, a gyerek elzüllésétől való félelem.
  • túlzott szigorúság: túl magasra helyezett léc, nehezen teljesíthető elvárások, valamint a gyerek önállósodásának akadályozása.

 

Mitől lesz nevelhető egy gyerek?

A pszichológiai vizsgálatok során arra a következtetésre jutottak, hogy kettős érzelmi függés kell ahhoz, hogy egy gyerek nevelhető legyen, hogy elfogadja az általunk felkínált normákat. A kapcsolatban együtt kell jelen lennie a szeretetnek és a félelemnek. Vagyis: ha a kapcsolat érzelmileg fontos a gyerek számára, és ott van annak is a lehetősége, hogy elveszítheti a szülő szeretetét. Csak így fogja beépíteni a személyiségébe a morális normákat. A feltétel nélküli szeretet nem szokott beválni az emberi kapcsolatokban: akit feltétel nélkül szeretnek, az elzüllik.

child
pixabay.com

Minden kapcsolatra, így a szülő-gyermek viszonyra is érvényes az az alapelv, hogy az ember nem tulajdon – a gyerek nem a szülő tulajdona, birtoka, csak a szülőre van bízva a világban. Nem szerencsés, ha a szülő bele akar szólni a gyerek választásaiba, mert ezek jót sosem hoznak. Meg nem feleltnek lenni pedig nagy teher egy gyerek számára.

A pszichológus emlékeztet rá, hogy az állatvilágban a szülő-gyerek kapcsolat csak a gyerek felnövéséig tart, utána az állatszülőkben elhal a szülői ösztön. A primitív népeket vizsgálva hasonló eredményre jutunk: ők is azt tartották, hogy a családban nem lehet felnőni. Ha egy gyerek túl sokáig marad a szülei mellett, örökre gyerek marad: nem tud felnőni sem érzelmileg, sem szociálisan, hiszen meg kell élnie azt az élményt, hogy ő egy felnőtt, szuverén ember.

 

Az iskolának tanulunk…?

A ma iskolája – a tolerancia és a humor hiánya következtében – konfliktusmegoldó helyett konfliktusteremtő szereppel bír. Hogy miből lesz konfliktus és miből nem, az a tanártól függ, és sokszor apróságokból csinálnak “ügyet”. A szülőnek fontos szerepe van abban, hogy a világgal szemben megvédje a gyerekét.

A poroszos iskolarendszer a tanítási eredményen, a lexikális tudáson méri a pedagógiai munkát. Olyan, mint egy futószalag: a tanárok szerelgetik a tudást a gyerekekre, és az a jó gyerek, akinek a futószalag sebessége is megfelel… Az angolszász iskola ugyanakkor karakternevelő intézmény: ott jól tudják, hogy a gyerek- és serdülőkor érzelemmel vezérelt időszak, és nem a nagy teljesítmények korszaka. Sajnálatos, hogy manapság nem az iskola veszi át az óvoda játékos, könnyed módszereit, hanem ellenkezőleg: az óvoda alakult át iskola-előkészítővé. Ami persze nem teszi boldogabbá a gyerekeket…

 

Szabad-e verni a gyereket?

Természetesen nem.

“Nem kell verni a gyereket, de ha már az ember megteszi, csakis indulatból tegye! A gyerek ugyanis mindent elvisel, ha az őszintén, tehát spontán érzelemből, spontán indulatból fakad, legyen az szidás, pofon vagy bármi. És semmit sem visel el, amit hidegvérrel tesznek vele. Ha tehát a gyerek pimasz, vagy valami “felháborító” dolgot cselekszik, akkor nem lesz semmi nagy baj abból, ha a szülő nyakon vágja. De ha a szülő sziszeg, hogy “megállj, csak érjünk haza, majd megkapod a magadét”, és hidegvérrel, az indulat, a düh elmúltával üt – az borzasztó. Ez az, ami nem kiheverhető, ami traumát okoz. És ez nemcsak a gyerekre vonatkozik, hanem mindenféle emberi kapcsolatra. Az őszinte megnyilvánulásokat elviselik az emberek, de például a hidegvérrel végrehajtott agressziót nem.” (id. mű 89-90. old.)

A gyerekek néha provokálnak, próbálgatják a határokat, hogy meddig lehet elmenni, hogyan reagál a szülő bizonyos helyzetekre. Mi tehetünk ilyenkor? Popper szerint nem kell megjátszani egy “pedagógiai fapofát”, ha dühít, ha elszomorít, ha fáj, amit mond, miért ne éreztetnénk ezt a gyerekkel? Az őszinteség minden esetben fontos, az, hogy felvállaljam magamat, az érzéseimet, mert ettől leszek hiteles a gyerek előtt.

 

Felhasznált irodalom:

Popper Péter: Lélekrágcsálók (Kulcslyuk Kiadó, 2010.)

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom