Keresel valamit?
Facebook oldalunk
Kérdőív

Ha megbetegszel, Te hogyan gyógyulsz?

Eredmények

Betöltés ... Betöltés ...
HÍRLEVÉL
Hol kezdődik az egészség?
Ingyenes 36 részes online tanfolyam és ajándék e-könyvek


Iratkozz fel hírlevelünkre >>> most:

A feliratkozást e-mailben meg kell erősíteni! A második e-mailben lesznek az ajándékok elérhetőségei.

Vélemények
"Nem is hinnéd, mekkora fordulatot vett az életem, mióta Nálad jártam. Másképp gondolok sok mindent, (...) és rájöttem, min kell változtatni, hogy boldog lehessek. (...) az egészségem jó, a kezem szépen gyógyul, már alig látszanak a piros foltok. Nagyon hálás vagyok Neked." Erzsébet
Webáruház
Tisztított csapvíz, klórmentes fürdővíz bárki számára elérhető áron, az Ön otthonába is!
A képekre kattintva a termékek közvetlenül megrendelhetők!

CleanLife asztali víztisztító (GAC)

AquaSpirit SH-1 zuhanyszűrő (KDF)
EFT-terapeuták
Budapest:
- XI. ker.:

Gősi Judit: www.leleksimitos.hu www.izekesivek.hu

- XIII. ker.:
Sághy András:
(Skype-on is)
www.humanharmony.hu

- XVIII. ker.:
Dr. Paltán Ildikó
pszichiáter


Dunakeszi:
Szalkainé Tóth Tímea
(Skype-on is)
http://www.lelekapolas.hu

Szeged:
Hajdú Ildikó
http://www.eftszeged.hupont.hu

Szolnok:
Nagy Julianna
http://www.eft-harmonia.blogger.hu

Ingyenesen letölthető EFT-kézikönyv
(Csontos Ágnes honlapja):
http://www.emotionalfreedom.net

Az EFT-ről angol nyelven:
http://www.eftuniverse.com
IMPRESSZUM
Az oldal tulajdonosa és üzemeltetője:
Pintérné Annus Rita
Elérhetőségek:
fő email cím: info[kukac]benso-iranytu.hu
telefonszám: +36/20/4553475
Szolgáltatásainkat, infótermékeinket a SZOLKER Bt.
(8000 Székesfehérvár, Lehel u. 23., telephely: Székesfehérvár, Juhász Gy. u. 2.) forgalmazza.
Adószám: 22 02 6978-1-07
Cégbejegyzés kelte és száma: 07-06-002177

Adatvédelmi nyilvántartási szám: folyamatban
Tárhely szolgáltató neve és elérési adatai: 3 in 1 Hosting Bt., megacp.hu (2310 Szigetszentmiklós Szivárvány u. 1.)

Társtaláló tréning

PostHeaderIcon Gyerekkor TV nélkül

A 70-es, 80-as években születettek velem együtt emlékezhetnek rá, hogy a tévé számunkra bizony nem jelentett túlzottan nagy kockázatot: esténként vetítettek 1-1 rövidke kis mesét, hétfőnként pedig ráadásul adásszünet volt. Volt időnk játszani, sokat voltunk a levegőn is – nem is volt annyi lelki beteg gyerek, mint manapság…

Amikor a hétéves fiam már többedszer azon nyafogott nekem, hogy unatkozik, és mondjam már meg, mit csináljon, döntő elhatározásra szántam el magam. Az nem lehet, hogy a rengeteg könyv, foglalkoztató és játék mellett egy okos gyerek egyszerűen nem tudja feltalálni magát! Ha mégis így van, akkor valami radikális változtatásra szorul az életvitelünkben!

Mától egy hónapig nincs tévé!

A fiam persze nem fogadta nagy örömmel a tiltást, én azonban kitartottam, hogy ezt végigcsináljuk. Biztosan nem fog megártani…

tvMi történik az agyban tévézés közben?

Kutatók egyszer megszámolták, hogy a fejünkben naponta mintegy hatvanezer gondolat fordul meg. Az agy képekkel dolgozik, folyamatosan belső képeket állít elő, miközben a külvilág eseményeit feldolgozza. Amikor valakinek kívülről vetítik a képeket, akkor a belső képkészítő folyamat leáll, így a stresszt feldolgozó mechanizmusok is szünetelnek. A tévé műsora átveszi a kontrollt a tévénéző tudata számára, ily módon egyfajta öntudatlan és akaratlan programozásnak is tekinthető.

Még egy nagy gond van a tévézéssel, számítógépezéssel: más tevékenységek elől veszi el az időt.

Már közhelyszámba megy az a megállapítás, hogy egyre rosszabb a gyerekanyag, a pedagógusok egyre nehezebben bírnak velük a tanórákon (ezt magam is tanúsíthatom, hat évig tanítottam középiskolában, és nem véletlenül hagytam ott három éve, pedig nagyon szerettem tanítani). Ennek egyik (ha nem fő) oka a motiváció teljes hiánya, a gyerekeket nem érdekli a tananyag, sőt jóformán semmi – a sorozatokon, sztárocskákon, botrányhősökön, Facebookon kívül. A szociális közegben sután boldogulnak, nincsenek igazi mély kapcsolataik, azt sem tudják, hogyan szóljanak társaikhoz és a felnőttekhez. A tévé mindezt nem tanítja meg nekik, hiszen ilyen készségeket csak gyakorlással lehet megszerezni – pedig az életben való sikeres boldoguláshoz nem annyira lexikális tudásra, mint inkább arra lenne szükségük, hogy más emberekkel harmonikus kapcsolatot, (kölcsönösen hasznos) együttműködést tudjanak kialakítani. Ez pedig a szülő, a nevelő környezet felelőssége: azé a felnőtté, aki bekapcsolja vagy kikapcsolja a gyereke előtt a készüléket. Persze sokkal könnyebb a tévét, számítógépet bámulni révetegen, mint megbeszélni az élet kis és nagy dolgait a szeretteinkkel, pozitív példát mutatva az utódainknak.

 

Mit mond minderről egy szakértő?

Gerald Hüther professzor az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus. Egy vele készült interjúból idézek a következőkben (kiemelések tőlem):

-“Hosszú távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek agyában, amelyek a konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem használunk, az elsorvad. (…) Az agyunkban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához elsősorban arra van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját testüket. És ezt nem a képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül attól, hogy mi megy a tévében.”

“- Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő testérzet. Már vannak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják: azok az alsó tagozatos gyerekek, akik jók matekból, különösen jól tudnak egyensúlyozni is. Az ember úgy szerzi meg a háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, ill. a matematikához szükséges feltételeket, hogy megtanulja egyensúlyban tartani a testét. Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt.”

-“Az egyik legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon differenciált gondolkodásmódnak is.
Ráadásul az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív teljesítményről van szó. Hiszen a gyereknek az egész dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt módon a megfelelő időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a kórusban megtanul alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális kompetencia egyik feltétele.”

-“Ma már nem vagyunk képesek felfogni, hogyan is működnek lényegében a hétköznapi használati tárgyaink. Régebben másképp volt ez. Minden készülék érthető volt. A bicikli, a gőzgép, még az autó is. (…) De most hirtelen beköszöntött ez az új korszak. Egyre nehezebb lesz megérteni az okokat és okozatokat. Például, hogy miért is mozog a nyíl a képernyőn jobbra, ha mozgatjuk az egeret. Az értelmi összefüggésnek ez a hiánya azt eredményezi, hogy a gyerekeket egyszer csak nem fogja érdekelni a kauzalitás. (…)
Sok digitális média nemcsak hogy nem érthető, hanem ráadásul még nagyon kevés lehetőség is kínálkozik a képernyőn folyó történésekbe való aktív beleszólásra. A legegyszerűbb példa erre: a tévékészülék esetében nem tudunk máson változtatni, mint a program kiválasztásán. Amikor először ültetünk kisgyereket a tévé elé, még beszélgetnek a készülékkel. Mondják a nyúlnak, hogy hol leselkedik a róka. Megpróbálnak tehát aktívan részt venni a történésekben. Ezt tanította nekik az eddigi – virtuális média nélküli – tapasztalatuk. Néhány hetes tévézés után azonban a legtöbben rezignáltan veszik tudomásul, hogy nem szólhatnak bele tevékenyen a dolgok alakításába és feladják, azaz: megkérdőjelezik az önhatékonyságuk egy részét.”

“-Az ismerethorizontjukat bővítendő, a gyerekeknek az új élményeiket egy értelmi kontextusban kell elhelyezniük. Az agyunk ugyanis csak akkor tud megtanulni valamit, ha az új benyomásokat egy olyan, már meglévő mintához kapcsolhatja hozzá. amely a korábbi tapasztalatok által jön létre. Ez egy rendkívül kreatív folyamat.

A gyerek megpróbálja tehát az újat a régihez illeszteni. De ehhez előbb úgymond keresgélni kezd az agyában. Egy produktív nyugtalanság keletkezik, mindaddig, mígnem egyszer csak passzol az ingerminta. Akkor aztán a káosz az agyban harmóniává alakul át. Ez az a bizonyos aha-élmény.

És eközben aktivizálódik a jutalmazási rendszer. Az idegsejtek „boldogsághormonokat” bocsátanak ki. Minden apró, saját teljesítményként elért sikerélmény olyan boldogítóan hat, mintha egyszerre egy kis kokaint és heroint vettünk volna be. Ezzel szemben rettenetesen nehéz a filmnézésben aktívan, kreatívan benne lenni. Ezért jó volna, ha a gyerekek a beiskolázás előtt lehetőleg egyáltalán nem kerülnének kapcsolatba a tévékészülékkel vagy a computerrel.

Ha egy gyerek olvas, akkor közben agytechnikailag rengeteg dolog történik. A betűket szavakká rakja össze. A szavak és mondatok képekké alakulnak át, fantáziavilágokká. Amit a gyerek agya elolvasott, az megjelenik lelki szemei előtt. Piroska megy az erdőbe. Itt egy gyerek sem a betűket látja. Ez hihetetlen fantáziateljesítmény: feketéből és fehérből egy képet megalkotni. Ezzel szemben egy Harry Potter-film semmit sem ér. Mielőtt bekapcsolhatná az az ember a fantáziáját, már ott is a következő kép. Csak az viszi valójában előrébb az embert, amiért saját maga megdolgozott.

-“Az agy számára a valódi kihívások, kalandok a döntőek. A nagybácsival pecázni, házat építeni egy fára vagy megmászni egy hegyet. A kalandok tettek mindnyájunkat erőssé. Ma már bizonyítani is tudják az idegtudósok ezt az összefüggést: a gyerekeknek életük során lehetőleg minél több kihívással kell megbirkózniuk ahhoz, hogy az agyukban létrejöhessenek a legfontosabb hálózatok. A gyerekeknek tehát szükségük van egy olyan világra, amelyben az interaktivitásnak igen nagy szerep jut. Mégpedig nem a virtualitás, hanem a reális élet összefüggéseiben.”

-“Akkor válik a dolog veszélyessé, ha a digitális médiát arra használják a gyerekek, hogy az alapvető szükségleteiket kielégítsék. Ebből minden embernek kettő van. Az egyik: tartozni akarok valahová. A másik: teljesíteni akarok valamit. Az első szükségletben a kötődés, a másodikban a szabadság iránti vágy fejeződik ki. A srácok elsősorban attól szenvednek a mi társadalmunkban, hogy csak ritkán van lehetőségük arra, hogy valamit teljesíthessenek. Nem találnak igazi feladatokat, amelyek fejlődésükben erősíthetnék őket. Ugyanis épp ezek segítségével építik fel a gyerekek az önképüket, az identitásukat.

-“Nyilvánvaló, hogy sok szülő nem is tudja már, hogy milyen is lenne egy ilyen, a gyerek fejlődését elősegítő feladat. A gyereknek saját magának kell azt megkeresnie, és ennek a feladatnak valóban nehéznek és hosszantartónak kell lennie. A végén aztán úgy leszünk vele, mint amikor felmásztunk egy hegyre: csak ül ott fenn az ember, és egyszerűen azt érzi: boldog. Az a jele annak, hogy a gyerek igazi feladatot oldott meg, hogy ilyenkor nincs szüksége külső dicséretre, jól elvan egymaga is.”

A teljes cikk itt olvasható: http://utajovobe.eu/hirek/eu-tarsadalom-es-jog/3493-mi-zajlik-a-gyerekek-agyaban-ha-teveznek

 

A fiam szerencsére nem lett teljesen elrontva, mert írott formában is imádja a történeteket: ahol könyveket árulnak, ott nekünk mindig muszáj venni legalább kettőt-hármat, van is néhány polcra való mesekönyvünk, ismeretterjesztő könyvünk (legnagyobb kedvencek a Rumini és a Geronimo Stilton könyvek). A tévémegvonás alatt elkezdett többek közt képregényeket gyártani, pl. a ’48 márciusi eseményekről. Ez igazi kreatív munka, és ha tévézne, biztos nem maradt volna rá ideje, ötlete, energiája.

A tévészünetet meghosszabbítottam, mert már látható, hogy ártani nem árt, viszont annál többet használ…

Cikk megosztása: Share on Facebook
Facebook

2 hozzászólás ehhez: “Gyerekkor TV nélkül”

  • orien says:

    Szép estét! Nagyon izgalmas, és elgondolkodtató volt elolvasni a cikket, a felmerülő gondolatmeneteket, mindezt élő példán keresztül. Teljes mértékben valóságos a probléma, és nehéz kérdés. Valahogy azt kellene megoldani, miként lehet jól használni napjaink vívmányait helyesen, és nem menekülni tőle. Néhány személyes dolgot írok magamról, mert enélkül nehéz lenne értelmezni a felmerült kérdéseimet… 25 éves látás sérült lány vagyok. Nincs miért tagadni, a számítógép hatalmas szerepet játszik az életemben már 13 éves korom óta, legalábbis azóta tudatosan. Voltak rossz időszakok, de gondolom kamasz korban mindenki átél ezt-azt. Nagyszerű dolog élni a technika adta lehetőségekkel. Pl. én rettentően szeretek hangot szerkeszteni. Óriási élmény, egy kirándulás, egy zenei rendezvény, vagy bármi más hanganyagát trackekre szedni, vagy felhangosítani stb. És még nagyobb, ha olyat kell, ahol magam is ott voltam. S hogy értjük-e tárgyaink működését? Ezen én is sokat gondolkodtam. Pl. a tv-nél értem, hogy miként jön ki rajta a hang, bizonyos részleteit tudom, miként jön létre egy közvetítés, de a rádiónál sokkal inkább értem. 🙂 A számítógépnél inkább a mechanikai felépítést tudom értelmezni, valamint a hangalapú elrendezést, pl. hogy a beszélő program miként hozza létre a meghangosítást, vagyis hogyan olvassa fel a képernyőn megjelenő szöveget. Még sok gondolat felmerült, de inkább befejezem, talán majd legközelebb.

  • Annus Rita says:

    Kedves Orien, köszönöm, hogy megírtad a véleményed! Elismerem, hogy a technikai eszközök nagy segítséget tudnak jelenteni, én is naponta használom a számítógépet (ez a blog sem jöhetett volna létre enélkül :)), fontos azonban a helyén kezelnünk a dolgokat. Egy kisgyerek még túl könnyen rabjává válik a virtuális világoknak, és ez bizony valódi komoly veszély. Ezért tanácsolja az agykutató, hogy hatéves kor előtt ne szabadítsuk rá a tévézésre a gyerekünket (ez persze a számítógépre, sőt a mobiltelefonra ugyanígy igaz). Egy nagyobb gyereknél már kisebb a kockázat, főleg ha a szülőktől jó példát lát, és arra használja ezeket az eszközöket, amikre valók. Több helyen olvastam már, legutóbb Popper Pétertől, hogy nagy veszélyt jelenthet az emberiségre az, hogy a technológiai fejlődés jóval megelőzi az emberiség morális fejlettségét, így nagyon pusztító eszközök juthatnak hozzá nem értő kezekbe – és amint tudjuk, ez sajnos így is van.
    A téma viszont nagyon izgalmas, még sokat lehetne róla beszélni 🙂

HÍRLEVÉL
Hol kezdődik az egészség?
Ingyenes 36 részes online tanfolyam és ajándék e-könyvek


Iratkozz fel hírlevelünkre >>> most:

A feliratkozást e-mailben meg kell erősíteni! A második e-mailben lesznek az ajándékok elérhetőségei.

Kategóriák
Webáruház
Tisztított csapvíz, klórmentes fürdővíz bárki számára elérhető áron, a Te otthonodba is!
A képekre kattintva bővebb információt találsz a termékekről!

CleanLife asztali víztisztító (GAC)

AquaSpirit SH-1 zuhanyszűrő (KDF)
Ezoterikus kövek
Ajánló
Írások dátumai
2014. április
h k s c p s v
« Már   máj »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Webnavigátorok

A blogbejegyzésekben látható szép képek ezekről a weboldalakról származnak:
SXC fotók
Flickr fotók

Az oldal a Mozilla Firefox böngészővel működik optimálisan.
Statisztika
Ezoterikus kövek
Ajánló

Ezen oldal böngészésével elfogadod a cookie-k használatát. Több infó

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Erről bővebben érdemes elolvasni az Adatvédelmi tájékoztatót

Bezárom